Osobni razvoj

KORIJENI ANKSIOZNOSTI

‘Borim se s osjećajem tjeskobe. Jesam li lud?’ Svatko se je, vjerujemo, barem u jednom u životu, osjećao tjeskobno. Kako nastaje taj osjećaj i kako ga kontrolirati – pročitajte u nastavku

'Borim se s osjećajem tjeskobe. Jesam li lud/a?'

Foto: Shutterstock


 

Kao profesionalna savjetnica, često susrećem osobe koje pate od tjeskobe. Neki moji klijenti dolaze k meni nakon godina borbe s osjećajem straha, lupanjem srca, bolovima u trbuhu, slabosti, bespomoćnosti i uznemirenosti. Zbog svega toga imaju osjećaj da se ne mogu kontrolirati. Netko tko se bori s tjeskobom nikad ne zna kada će se ti osjećaji pojaviti ili kako ih zaustaviti. Naravno, oni dolaze pitajući se: „Što je sa mnom? Jesam li lud/a?“

Odgovor glasi: „Ne, potpuno ste normalni!“ Zapravo, vaše tijelo radi točno onako kako ga je Bog stvorio da radi. Možda se sada pitate jesam li ja luda. Kako bi ti osjećaji mogli biti normalni ili dio Božjeg plana za čovječanstvo?

Kada uočimo prijetnju, naš mozak šalje poruku (u obliku hormona) da se borimo ili da se povučemo

Prvo bih nešto rekla o dijelu mozga koji se naziva limbički sustav. Limbički sustav ne misli; on samo reagira. Njegov je zadatak da vas održi na životu, pomažući u reguliranju hormona, disanja, otkucaja srca, itd. Mi ne možemo zaustaviti djelovanje limbičkog sustava; on neprestano radi u pozadini.

Ovaj dio mozga također je zadužen za odgovor na napad ili prijetnju. Bog nam je u svojoj beskrajnoj mudrosti to dao da nas održi na životu u vrijeme neposredne opasnosti. Kada uočimo prijetnju, naš mozak šalje poruku (u obliku hormona) da se borimo ili da se povučemo.

Kada se nalazite u stanju napada ili prijetnje, možda ćete osjetiti povećanu brzinu otkucaja srca. Možete osjećati mučninu u želucu jer vaše tijelo ne želi trošiti energiju na probavljanje hrane. Možete biti uzrujani jer se u tijelu podiže razina adrenalina da bi vas pripremila za suočavanje s opasnošću ili bijeg.

Jesu li vam simptomi poznati? Podsjećaju li vas na osjećaje koji se jave kad se osjećate tjeskobno? To je zato što je u tom dijelu mozga odgovor na prijetnje – stvarne ili opažene – isti. Drugim riječima, ne mora vas napasti medvjed ili se u vašoj kući pojaviti provalnik. To može biti važniji ispit, prvi sastanak, novi posao, velika odluka ili možda samo večera s obitelji.

Kako kontrolirati osjećaj tjeskobe

Prvi korak u kontroliranja osjećaja tjeskobe jest shvaćanje da niste ludi, slabi ili da s vama nešto nije u redu. Istina je da vaše tijelo, radeći na ovaj način, čini upravo ono za što ga je Bog stvorio. Jednostavno prirodno reagirate na prijetnje i strahove.

Razumijevanje prirodnog odgovora tijela na prijetnje može vam pomoći da ojačate i da pobijedite svoje strahove i da živite u miru. Tako ćete izaći iz začaranoga kruga. Kada u početku osjetite tjeskobnu, zabrinete se zato što ste zabrinuti – što postupno prelazi u sve veću paniku. To osnažuje vaš limbički sustav i počinjete vjerovati da ste u opasnosti.

Ovladavanje kontrolom toga dijela mozga važna je vještina koju treba steći. Nakon što izađete iz začaranoga kruga, vještine koje pomažu smanjiti tjeskobu postaju učinkovitije. Neke od njih uključuju duboko disanje, osvješćivanje okoline kroz vaša osjetila, smirivanje glazbom, vođenje dnevnika i molitva.

Nisi čudan. Nisi lud. Čovjek si

Pojedinci koji pate od tjeskobe često se osjećaju samima. Ali nisu. Svaki se čovjek suočava s tim osjećajima. Korijeni tjeskobe dolaze iz naše prirode; Bog je stvorio naša tijela da bi nas zaštitio, jer nas voli.

Dakle, sljedeći put kada se budete osjećali tjeskobno, oslobodite se straha i krivnje. Znajte da vas Bog voli i da više ne morate biti u začaranom krugu.

Nisi čudan. Nisi lud. Čovjek si.

Autorica: Catherine DiNuzzo (Focus.org)

Prijavite se na naš newsletter i svaki tjedan primajte najvažnije i najzanimljivije tekstove na svoju e-mail adresu! Prijaviti se možete ovdje.

  •  
  •  
  •  
  •  
Komentiraj
U komentarima je zabranjeno vrijeđanje na bilo kojoj osnovi. Komentari koji sadrže uvredljive poruke ili neprimjerene izraze bit će uklonjeni.

Reci što misliš

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Na vrh